Vindkraftverket i Fosen

Uttalelse. Fosen, to år etter

Arbeiderpartiets sametingsgruppe ser det som sterkt beklagelig at regjeringen og vindkraftselskapene  fortsatt ikke har fulgt opp høyesterettsdommen  (HR-2021-1975-S) i Fosensaken. Vi er bekymret for hvorvidt en løsning er innen rekkevidde da reineierne signaliserer at de ikke opplever å komme noen vei i meklingene.

Arbeiderpartiets sametingsgruppe støtter de lovlige demonstrasjonene og markeringene som samiske ungdommer går i front for. Vi som voksne politikere i Arbeiderpartiet beklager at vi i en rettsstat lar det gå så langt at ungdommen har mistet tro på at høyesterettsdommer følges opp, og velger å sette på vent egne liv for å kjempe for rettsstaten og rettferdighet.

For Arbeiderpartiet og arbeiderbevegelsen har kampen for rettigheter alltid vært fundamentet for bevegelsen og det politiske virket. Kampen for arbeidernes rettigheter, likeverd og solidaritet er for oss selve grunnlaget for Arbeiderpartiets politikk og politikkutvikling. Og med rettsstaten sikrer vi at de sosialdemokratiske verdiene fortsatt bærer landet, og samfunnet vi lever i.

Det følger av Arbeiderpartiets partiprogram 2021-2025 at «Norge skal være et foregangsland når det gjelder urfolks rettigheter». Med Fosensaken som bakteppe må vi dessverre konstatere at dette punktet står i fare.

Arbeiderpartiets sametingsgruppe oppfatter at tilliten til regjering og rettsstaten blant mange i det samiske samfunnet er brutt, og det vil kreve mye å rette opp i det. En snarlig løsning i Fosensaken vil være en start for gjenoppbygging av tillit og forsoning. Det er viktig for involverte parter og det samiske samfunn at man har trygge og forutsigbare prosesser i fremtidige utbyggingssaker. Men det er helt avhengig av en tillit til rettsstaten og maktfordelingsprinsippet.

Vi håper på snarlig løsning i meklingene og at reindriftsfamiliene på Fosen får ivaretatt sine rettigheter og sin kultur.