Sannhets- og forsoningskommisjonen

Arbeiderpartiets Samepolitiske Råd, høringssvar til Sametinget

I relasjon til den viten at det er Staten Norge sin styrende myndighet som i sin tid iverksatte en prosess for å fornorske den samiske befolkningen, oppfatter Arbeiderpartiets Samepolitiske Råd at det derfor påligger den samme stats politiske myndighet i dag et ansvar å iverksette en prosess som retter opp i skadene fornorskningsprosessen påførte den samiske befolkningen.

Fornorskningsprosessen resulterte i at store deler av det samiske folket ble frarøvet sitt språk, sin kultur og sitt levesett. Mange ble tvunget til flytting fra sine tradisjonelle bosetningsområder grunnet manglende infrastruktursatsing.

Det er derfor et krav om at Staten legger til rette både økonomi og vilje for at den oppvoksende samiske generasjon gjennom skoleverket skal kunne ta tilbake sitt samiske språk og bli funksjonelt samisktalende.

Videre forutsetter Arbeiderpartiets Samepolitiske Råd at det legges til rette for at samiske bosetningsområder opprettholdes på et slikt nivå at samene også i fremtiden kan ivareta sin kultur gjennom å bo, leve og utøve sine tradisjonelle næringer i sine egne områder.