Sametingets plenum i Niitohárji idrettshall i Karasjok.

Opplevelser i koronatiden

Denne uka har vi vært i Karasjok på komitè- og plenumsmøter på Sametinget. Parlamentet var for anledningen flyttet til Niitohárji idrettshall grunnet koronarestriksjonene. Det har vært en givende uke med viktige politiske debatter.

Det er lagt ned mye tid og krefter fra sametingets stab for å få til møtene. Vi både takker og berømmer sametingets administrasjon og møteledelsen med vår plenumsleder Tom Sottinen for godt utført arbeid med å arrangere samlingen på en trygg og verdig måte.

Sametingsgruppa med Alta arbeiderparti på trapp.

Sametingsgruppa med Alta arbeiderparti.

Besøk på gruppemøtet

Vi tjuvstartet uka med gode politiske samtaler på gruppemøte i Alta sist helg. Vi hadde besøk av Altas ordfører Monica Nielsen, leder i Alta arbeiderparti Kåre Simensen,  samt den nye lederen av forumet vårt i nordre valgkrets, Kristin Jensen.

Vi snakket blant annet om forholdet mellom Alta kommune og Sametinget, barnehagesituasjonen, kulturtiltakene i Alta og samiske forhold generelt. Bargiidbellodat er stolte av jobben som gjøres for det samiske i Alta, og vet at utviklingen er på rett vei i en av de største samiske kommunene.

Mens vi andre hadde møte med Alta arbeiderparti kjørte Tom Sottinen tur/retur Alta-Hopseidet for å være med på 75-årsmarkeringen av tragedien på Hopseidet på offisielt oppdrag for Sametinget.

Nybygget til Alta sami siida

Alta sami siida

Vi var så heldig å få en sniktitt på Alta sami siida, som åpner dørene til sitt nye turistsenter i September. Bedriften ble startet i 2002 avJohan og Berit Anne Eira sammen med Kristina Nina and Nils Henrik Sara fra Masi og Kautokeino.

Etter nesten 20 års drift på samme plass, valgte de å satse stort ved å bygge et vakkert nybygg på en av de flotteste tomtene i øvre alta. Familien bak virket spesielt lettet over å slippe bekymringene om ødeleggelser grunnet vårflommen - da de tidligere ofte har måttet begynne sommersesongen fra “scratch”.

Vi forstår at investeringer og utvidelse av bedriften kan være utfordrende under vanlige omstendigheter, og har derfor ekstra stor sympati med Alta sami siida under nåværende situasjon.

Familien forteller om visjoner, utfordringer og erfaringer.

Bargiidbellodat fikk høre om visjoner, utfordringer og erfaringer fra familien bak Alta sami siida.

Videoproduksjon hos VALY. FOTO DÁNIL RØKKE

Flerkameraproduksjon hos VALY i Alta. Fotograf: Dánil Røkke

Lyd og lys i koronatiden

Vi besøkte også lyd-, lys- og scenefirmaet VALY mens vi var i Alta. De mistet nær sagt alle sine oppdrag som følge av nedstengningen av samfunnet i Mars. Bare 48 timer etter nedstengningen valgte de å skifte fokus fra konsertproduksjoner med publikum over til streamede konserter. De har allerede hatt flere sendinger med samiske artister.

Nå har de investert stort i et mobilt videostudio for flerkameraproduksjoner, og har allerede gjort flere store prosjekter. Det var inspirerende å høre hvordan de valgte å investere i et nytt konsept nærmest på dagen etter at livsgrunnlaget forsvant.Andrè Bergeton Larsen ga oss en flott omvisning, og vi håper omstillingen lykkes.

André Larsen er driftssjef ved VALY i Alta. Her i arbeid med videoproduksjon.

André Bergeton Larsen ved VALY. Fotograf: Dánil Røkke

Kortreist mat hos Trasti og Trine i Alta

Hos Trasti og Trine i Alta får man økologisk og kortreist gourmetmat.

Lokal gourmetmatVi besøkte også Johnny Trasti og Trine Lyrek på Trasti&Trine i Alta. Paret har bygget opp en reiselivsbedrift med fokus på hundekjøring og god, kortreist og økologisk gourmetmat. Vi fikk blant annet smake på stekt reinlav, blåbær på stilk og kveite.

Bedriften har en filosofi om at maten skal stå i stil med naturen og kulturen vi omgir oss med, og de serverer fantastiske retter basert på gode råvarer fra nordnorge. Også de velger å bygge ut bedriften til tross for koronasituasjonen, det tar vi hatten av for.

Besøk hos Trasti&Trine

Ledere i alle fagkomiteerVanligvis har Bargiidbellodat ett komitèlederverv med Arild Pettersen Inga som leder Nærings- og kulturkomiteen. Grunnet frafall rykket også Ronny Wilhelmsen (Plan- og finanskomiteen) og Jørn Are Gaski (Oppvekst-, omsorgs- og utdanningskomiteen) opp, og ledet sine respektive komiteer.

F.v Jørn Are Gaski, Ronny Wilhelmsen, Arild Pettersen Inga

Disse tre ledet Sametingets fagkomiteer under komitèmøtene August 2020. F.v Jørn Are Gaski, Ronny Wilhelmsen, Arild Pettersen Inga

Litt om politikkUnder plenum fremmet vi forslag til fire nye saker, hvorav ett ble avvist og tre ble oversendt sametingsrådet.  Vi deltok som vanlig aktivt i både komitèarbeid og debatten i plenum. Vi vil spesielt nevne det gode samarbeidet med flertallet i Plan- og finanskomiteen om Sametingets nordområdepolitikk - Bargiidbellodat er glad for at Sametinget kan stå samlet i viktige saker.

Alta sami siida

Det nye anlegget til Alta sami siida