- NSR undergraver demokratiet

Ødelegger sametingets omdømme, og umyndiggjør rettighetshaverne

Wenche Pedersen besøker sametingsgruppa, mai 2024

Til tross for uenighet om kraftpakken og elektrifiseringen av Melkøya, er Arbeiderpartiets sametingsgruppe og Finnmark Arbeiderparti enige om at rettssalen ikke er rette stedet å avgjøre politikk. Onsdag vedtok Sametinget mot sterke protester fra opposisjonen å gi sametingsrådet fullmakt til å saksøke staten.

- Et nasjonalt folkevalgt parlament bør ikke gå til søksmål mot staten. Vi blir valgt inn for å jobbe politisk. Dette vil ødelegge sametingets omdømme, og på sikt ødelegge det samiske demokratiet, sier gruppeleder for sametingsgruppa Ronny  Wilhelmsen.

Arbeiderpartiet er også bekymret for at Sametinget ved et eventuelt søksmål umyndiggjør de reelle rettighetshaverne.

- NSR, sametingspresidenten og flertallet viser manglende tillit til de som blir påvirket av eventuelle utbygginger. Det ville vært uhørt dersom NSR og sametingsrådet skulle diktert hva reineierne på Fosen skulle akseptere,  sier Wilhelmsen.

Wilhelmsen påstår videre at NSR dobbeltkommuniserer og har selvmotsigende argumentasjon, da NSRs gruppeleder Beaska Niillas under behandling av nye saker tirsdag argumenterte mot at Sametinget skulle legge føringer for rettighetshaveres rettsprosesser.

- NSR sa da at Sametinget ikke skal presse rettighetshavere som kanskje skal gå til sak, at deres saksgrunnlag er de viktigste å ta hensyn til. Mens i denne saken ser det ut til at de vil  overkjøre de lokale rettighetshaverne, sier Wilhelmsen.

For intervju:Ronny WilhelmsenTlf. 900 20 789

Wenche Pedersen besøker sametingsgruppa, mai 2024